mandag 9. februar 2009

Utrydningstruende ord

Gamle ord som er i ferd med å bli uberikelige.

Sola var på topp, og himmelen var blå og skyfri. Jeg vandret gjennom Frogneparken, hørte på fuglene synge, det var en perfekt vår dag i april. Jeg støtte jeg på en bekjent, og vi lirumlarumet i vei. Vi sto der lenge, pratet om gamle dager, hvor gøy vi hadde det. Plutselig kom det en nebbenose syklene fort og ustødig forbi oss. Jeg ble først litt irritert på at de unge ikke greier å ta hensyn til gående folk. Den bekjente og jeg ble akkedere om at vi skulle la saken ligge.

På veien hjem måtte jeg ta t-banen. På stasjonen er det alltid ringe uteliggere. Men så snill som jeg er, klarer jeg ikke å la vær å putte noen mynter oppe i koppene de holder i, med deres skittne hender.

Lirumlarumet= skravle i vei
ringe= fattig
nebbenose= uforskappet jente
akkedere= bli enige om

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar